10 kroków do SLOW
Reklama B1

Zmieniaj świat wspólnie z nami

Dobre dziennikarstwo, wartościowe treści, rzetelne i sprawdzone informacje.
Tworzymy przestrzeń ludzi świadomych.

Wszystkie artykuły dostępne są bezpłatnie.
Abyśmy mogli rozwijać tą stronę, potrzebujemy Twojego wsparcia.

10 kroków do SLOW

Carl Honoré przygotował dla {slow} listę kilku podstawowych zasad, na które warto zwrócić uwagę aby czerpać z życia zdecydowanie więcej.

Tekst: Carl Honoré
Tłumaczenie: Paweł Józefacki

10 kroków do SLOW

  1. Ignoruj swój kalendarz.

    Nic nie napędza tempa naszego życia tak jak harmonogram wypchany po brzegi. Zamiast poddawać się pokusie robienia coraz więcej i więcej, spróbuj robić mniej. W sezonie wakacyjnym zredukuj czas spędzony na zakupach, usprawnij swoje plany społeczne, oglądaj mniej telewizji. Łagodzenie presji czasu zmniejsza pęd naszego życia i sprawia, że wszystkim potrafimy cieszyć się jeszcze bardziej.


  2. Walcz ze swoim wewnętrznym „demonem prędkości”.

    Jesteśmy ogarnięci obsesją szybkości i oszczędzania czasu tak bardzo, że nie potrafimy zwolnić. Następnym razem wykonując pospiesznie codzienne czynności, czy nawet otwierając prezenty, zatrzymaj się i zapytaj, czy naprawdę musisz pędzić tak szybko. Jeśli odpowiedź brzmi: „nie”, weź głęboki oddech i spowolnij. Przekonasz się, że można uzyskać więcej z życia i poczuć się spokojniejszym.


  3. Znajdź powolne hobby.

    Aktywności, takie jak wędkarstwo, ogrodnictwo, joga, czytanie czy malowanie mogą nauczyć Cię nawyku powolności, a nie jest to łatwe w naszym pędzącym świecie. Ale to właśnie jest ten pierwszy krok dla każdego, kto chciałby uciec z pułapki prędkości. Każdy dzień jest doskonałą okazją do doświadczenia tego, jak powolne hobby może determinować nasz wewnętrzny spokój.


  4. Przestań ciągle sprawdzać zegarek.

    Staraj się być mniej neurotyczny w stosunku do czasu. Pomyśl o czasie nie jak o tyranie, którego należy się obawiać, ale jak o pozytywnym elemencie naszego życia. Schowaj zegarek podczas wakacji. Być może zaczniesz czuć się do niego mniej przywiązany. Uświadom sobie, że stare powiedzenie „czas to pieniądz” nie zawsze działa: nie możesz zaoszczędzić czasu na deszczowy dzień w taki sam sposób, w jaki możesz zaoszczędzić monety w skarbonce. Pamiętaj, że najlepszym sposobem docenienia czasu jest unikanie prędkości.


  5. Odkryj na nowo radość jedzenia.

    Towarzyskie posiłki z przyjaciółmi i rodziną mogą być zabawne, zdrowe i relaksujące. Jedz posiłki przy stole zamiast na kolanach przed telewizorem.


  6. Wybierz się na spacer.

    Spacery (nie mam tu na myśli przemieszczania się od celu do celu) są doskonałym sposobem na to, by połączyć się z naturą, innymi ludźmi i z samym sobą. To również dobre ćwiczenie. Następnym razem, gdy będziesz chciał wskoczyć do samochodu na krótką wycieczkę, idź pieszo. Wybierz się na spacer do parku lub pozwiedzaj okolicę. Twoje ciało i dusza będą Ci wdzięczne.


  7. Medytuj.

    Medytacja staje się coraz popularniejsza. Dziesięć milionów Amerykanów ćwiczy regularnie, a pokoje do medytacji pojawiają się wszędzie: na lotniskach, w szkołach, w więzieniach, w szpitalach, a nawet w biurach. Medytacja uspokaja umysł i ciało. Nie musisz uczestniczyć w wymyślnych wyjazdach, żeby się jej nauczyć. Każdy może zacząć medytować już dzisiaj za pomocą kilku podstawowych technik. Możesz spróbować uciec od codziennego szaleństwa, siedząc w cichym pokoju przez 15 minut i oddychając powoli z zamkniętymi oczami.


  8. Rozważ alternatywne podejście do zdrowia.

    Obecnie około połowa populacji Ameryki Północnej szuka opieki zdrowotnej poza głównym nurtem systemu, a tym samym czerpie korzyści z holistycznych tradycji leczniczych, takich jak masaż, akupunktura i reiki.


  9. Organizuj wakacje w stylu slow.

    Wybierz miejsce, w którym celebruje się powolność. Oficjalne miasta slow posiadają więcej przestrzeni dla pieszych i rowerzystów oraz zachęcają rolników do bezpośredniej sprzedaży ich produktów. Spaceruj po ulicach wolnych od samochodów, próbuj lokalnego wina i sera, spędzaj czas w restauracji z partnerem lub rodziną.


  10. Wyłącz to.

    Znajdź chwilę na wyłączenie urządzeń elektronicznych, które utrudniają Ci skupienie. W okresie wakacyjnym, zarezerwuj sobie kilka godzin bez komputera, e-maila, telefonu komórkowego, telewizji czy tabletu.
    Twoje urządzenia muszą się ładować, więc Ty możesz zrobić to samo.
    Daj sobie swobodę, odłącz się, bądź slow.

10 kroków do SLOW

Reklama B3

Zgłoś się do TBPI 2020 | YOUNG!

Opublikuj swoje prace w The Best Polish Illustrators!
Zdobądź stypendium za projekt okładki TBPI 2020 | YOUNG