Reklama B1

Zmieniaj świat wspólnie z nami

Dobre dziennikarstwo, wartościowe treści, rzetelne i sprawdzone informacje.
Tworzymy przestrzeń ludzi świadomych.

Wszystkie artykuły dostępne są bezpłatnie.
Abyśmy mogli rozwijać tą stronę, potrzebujemy Twojego wsparcia.

Jak napisać CV idealne?

Nowe media pozwalają tworzyć ich użytkownikom prawdziwe perełki, również w obszarze aplikacji o pracę. Co zrobić, by CV zostało zauważone przez pracodawcę? Mamy nadzieję, że wskazówki, którymi chcemy się z Wami podzielić, okażą się pomocne.
Zaczynamy!

Pytanie zadane w tytule wymaga skorygowania. Zamiast jak napisać CV idealne, powinno brzmieć jak stworzyć dobre CV. Dlaczego w ten sposób? Ponieważ coraz częściej mamy możliwość przedstawienia siebie poprzez niestandardowe działanie, np. za pomocą filmu, portfolio, stron internetowych czy specjalnie skonstruowanych na tę okoliczności platform rekrutacyjnych (np. IKEA). Profesjonalna prezentacja musi być dopasowana do stanowiska i charakteru pracy, którą chcecie podjąć. Jednak bez względu na to, jaką formę wybierzecie, jest kilka kluczowych elementów, które powinny się w CV znaleźć, a szczególnie w wersji tekstowej.

Elementy CV

Standardowe Curriculum Vitae ma kilka żelaznych modułów, których po prostu nie można pominąć:

  • Zdjęcie – na polskim rynku pracy przyjął się zwyczaj tworzenia CV zawierających zdjęcie kandydata. O kryteriach dopasowanej fotografii napiszemy w dalszej części tekstu.
  • Dane kontaktowe – adres e-mailowy oraz numer telefonu są konieczne. Natomiast danych dotyczących miejsca zamieszkania czy stanu cywilnego nie ma obowiązku umieszczać.
  • Cel zawodowy – w dwóch żołnierskich zdaniach napiszcie, jaki jest cel waszej aplikacji i jakiego rodzaju umiejętności posiadacie, by ten cel zrealizować. Ten element nadal jest spotykany stosunkowo rzadko, ale warto go stosować szczególnie wówczas, gdy pracodawca nie wymaga listu motywacyjnego.
  • Doświadczenie zawodowe – uwzględnijcie przede wszystkim pozycje wiążące się z ofertą pracy, o którą się ubiegacie. Możecie tego dokonać poprzez wyszczególnienie w kilku punktach zakresu obowiązków na danym stanowisku. Pozostałe aktywności zawodowe niech będą jedynie tłem (poprzestańcie na przedstawieniu miejsca i okresu zatrudnienia oraz piastowanym stanowisku).
  • Wykształcenie – przedstawcie swoją ścieżkę edukacyjną.
  • Kursy i staże – warto pochwalić się dodatkową praktyką zawodową lub aktywnościami, które wybiegają poza zakres zawodowych obowiązków. Zaprezentowanie tego elementu jest sygnałem dla potencjalnego pracodawcy, że chcecie się rozwijać.
  • Umiejętności – przy standardowych życiorysach występują tu informacje dotyczące obsługi komputera, posiadania prawa jazdy czy stopnia znajomości języków (mogą występować jako wydzielony moduł). Jednak w tej części możecie też wspomnieć np. o umiejętności pracy w grupie, pod presją czasu, podkreślić swoją kreatywność czy zdolności komunikacyjne.
  • Zainteresowania – w tej kwestii ważna jest precyzja. Jeśli lubicie literaturę, to napiszcie jaką, np. literatura światowa XX wieku, analogicznie przy muzyce, np. jazz, blues, chillout itp. Taka informacja sporo mówi o kandydacie.
  • Rekomendacje – nadal niedoceniane, ale jednak mają swoją moc. Szczególnie dobrze widziane są w sieciach społecznościowych, gdzie polecenie zyskuje na transparentności. Można sprawdzić nie tylko osobę rekomendowaną, ale także rekomendującą. To zwiększa wiarygodność przedstawionej publicznie oceny.

List motywacyjny

Nadal jest dość często praktykowany, ale coraz więcej pracodawców życzy sobie wyłącznie CV. Jeśli oferta, na którą odpowiadacie, będzie przewidywała konieczność wysłania takiego dokumentu, pamiętajcie o jednej zasadzie – nie powtarzajcie treści CV, odnoście się do niej. List motywacyjny to szansa na uzasadnienie Waszej aplikacji, w której macie podkreślić, co czyni Was właściwymi kandydatami na dane stanowisko.

Strona wizualna

Zwróćcie uwagę na ekspozycję graficzną swojego CV. Lepiej zdecydować się na minimalizm lub jakiś ciekawy motyw kolorystyczny, który barwami nie będzie jednak przypominać oznaczenia służb związanych z pracami drogowymi. Kombinacja 3 kolorów, uwzględniając w tym czerń i biel, wydaje się uzasadniona. Chyba że umiecie posługiwać się programami graficznymi – wówczas działajcie, prawdopodobnie możecie zaufać swojemu wyczuciu. Dla pozostałych, mniej wyspecjalizowanych, Internet oferuje szeroki wachlarz szablonów, które można dostosować do swoich potrzeb (format, kolorystyka itp.).

Pamiętajcie również o pogrubieniu i/lub podkreśleniu stanowiska i miejsca zatrudnienia oraz wypunktowania istotnych informacji, np. zakresu obowiązku. Zadbajcie, by odstępy między modułami informacyjnymi były równe, czcionka i jej wielkość dopasowana do poszczególnego elementu (np. stanowisko może być napisane większą czcionką, natomiast wypunktowane obowiązki minimalnie mniejszą). Całość powinna być schludna, posiadać wyrównane marginesy i standardową klauzulę dotyczącą przetwarzania danych.

Zdjęcie godne CV

Magia smartphonów odebrała nam instynkt samozachowawczy. To już prawdziwa epidemia, że w CV można znaleźć rozmaite „selfie” o dość kontrowersyjnej jakości. Szanowni poszukujący, ubiegacie się o pracę. Zadbajcie, by zdjęcie, które udostępniacie jako Waszą wizytówkę, reprezentowało Was w sposób godny i profesjonalny. Najlepiej wybrać się do fotografa lub poprosić o pomoc osobę, która po prostu umie robić porządne zdjęcia oraz je obrabiać. Strój, który dopełnia wizerunek, może być także kluczowy dla decyzji o zaproszeniu Was na rozmowę kwalifikacyjną. Współcześnie poprzeczka została zawieszona na wysokim poziomie, a w takiej sytuacji wszystko jest ważne.

Social media w służbie pracy

Nie zapominajcie, że możecie zwiększyć szansę na rynku pracy poprzez udostępnienie swojego profesjonalnego dorobku na portalach społecznościowych do tego przeznaczonych. Chyba najbardziej efektywnymi przestrzeniami, w których można zaprezentować doświadczenie i osiągnięcia zawodowe są serwisy: LinkedIn.com oraz Goldenline.pl. Wiele osób szuka też ogłoszeń na wyspecjalizowanych grupach tematycznych na Facebooku. Jednak w tym ostatnim przypadku kontakt z potencjalnym pracodawcą jest szybszy i zazwyczaj nieco mniej formalny.

Wizerunek w mediach społecznościowych

Na zakończenie słów kilka o funkcjonowaniu w mediach społecznościowych. Social media to nie tylko dobra zabawa, komunikacja z innymi ludźmi i podglądanie, co się dzieje na świecie. To także platforma autoprezentacji, którą Wasi potencjalni pracodawcy coraz chętniej przeglądają, zanim podejmą decyzję o zatrudnieniu. Stąd tak istotnym jest, co udostępniamy do publicznego wglądu. Mamy na myśli nie tylko treści tekstowe, obrazowe czy filmowe, które publikujecie, ale również to, jak o sobie piszecie oraz jaki tryb życia prowadzicie.

Dlatego zadbajcie o to, szczególnie na Facebooku czy Twitterze, by w opisie personalnym nie znalazły się treści nieprzynoszące szczególnej chwały, np. „szlachta nie pracuje”, „CEO w spółce mam wszystko gdzieś” czy „Generał – Wieczna Impreza – Bonaparte”, bo zmniejszacie prawdopodobieństwo zdobycia zatrudnienia.

Pracodawca chce mieć choćby cień pewności, że powierza obowiązki zawodowe osobie rzetelnej, odpowiedzialnej i godnej zaufania. Kierując się takimi priorytetami, może dość surowo podchodzić do przejawów waszego poczucia humoru, któremu daliście upust w opisach profilowych. Tym bardziej, że Internet nie zapomina.

Nadal nie wiesz jak napisać CV?

Być może więcej informacji znajdziesz w tych artykułach:

Jak napisać CV idealne?

Reklama B3

Przekaż darowiznę naszej Fundacji

Wszystkie artykuły dostępne są bezpłatnie.
Abyśmy mogli rozwijać tą stronę, potrzebujemy Twojego wsparcia.